keskiviikko 11. tammikuuta 2023

Mä tein vtuber hahmon

 Vihdoin valmistuin (marraskuussa) virallisesti! Sain kouluhommat pakettiin ja sen pituinen se. 

Me ollaan tehty uudet avatarit siskon kanssa meidän pelikanavalle ja ajattelin tähän postaukseen vähän kertoa että mimmoinen urakka se oli. Tämä ei ole tutoriaali, vaan pikemminkin tämmöinen ohje itselleni tulevaisuutta varten, jos aion tehdä itselleni uuden hahmon.

Naakka

Tässä on mun hahmoni, Naakka. Päivitin sen alla olevasta png hahmosta. Vaikka pidän edellisen Naakan astrologia teemasta, halusin tällä kertaa jotain luonnonläheisempää. Pihlajakruunu leidi siitä siis tuli. Edellisestä hahmosta säilytin etuhiusten tyylin ja lyhykäiset kulmakarvat, sillä pidän niistä edelleen.


Omasta mielestä nämä png hahmot olivat myös tosi söpöjä, mutta niiden laittaminen videoon oli tosi työlästä (synkata puheet, jne.). Eli, mitäs sitä uutta hahmoa varten piti tehdä? Noh, ensiksi piti piirtää koko hahmo. Käytin piirtämiseen vakkariohjelmaani Kritaa. Krita on ilmainen ja siitä myös kätevä, että se tallentaa myös psd eli photoshop tiedostona jota tarvitaan hahmon riggaamiseen (tästä myöhemmin). Valitsin 2d hahmon, koska siten sain hahmosta enemmän oman kädenjäljen näköisemmän.

Koko hahmo

Tärkeää piirtäessä oli huomioida, että kaikki asiat piti piirtää omille layereilleen. Esimerkiksi silmän iiris on omalla layerillaan, pupilli omallaan, pupillin varjo omallaan, kiiltävät osat omillaan, valkuainen omallaan, sivu-, ala- ja yläripset omallaan, jne. Periaatteessa hahmon voisi piirtää valmiiksi ja sitten "paloitella" mutta omasta mielestäni se olisi ollut paljon työläämpää. Tärkeää oli myös että hahmo on symmetrinen (tuolla ylhäällä näkyvä kolmio tekee vertikaalisen viivan keskelle ja kun piirrät vasemmalle puolelle, piirrät samaan aikaan myös oikealle, jne). Kun hahmo on suht symmetrinen, voi riggaamisessa kätevästi kopioida suoraan parametrejä, jne. Tärkeää on myös nimetä kaikki layerit ja vielä oikein päin (hahmosta katsottuna).

Kun hahmo oli valmis ja osat oikeilla paikoillaan, avasin hahmon Live2D cubism ohjelmassa, jonka pro version ilmaista trialiaikaa käytin hyväkseni rigatakseni hahmon. Triali oli muhkeat 45 päivää, josta käytin vajaa pari viikkoa riggaamiseen (uskon, että olisin voinut saada tämän vaikka alle viikossakin valmiiksi, mutta aivot sauhusivat yleensä jo yhden osan kanssa säätämisen jälkeen. Oli siis uutta asiaa jota aivojen piti hieman prosessoida). 

Live2D ohjelmassa kesäNaakkaversio

Ensiksi tehdään hahmon osiin mesh, eli vähän kuin verkko valitun osan ympärille. 


Tältä näytti hahmoni verkkoineen. Hiuskoristeissa ja linnussa ei näytä olevan verkkoa, joten en valinnut näemmä kaikkia osia tähän kuvaan, mutta tästä saa osviittaa miltä asiat näyttävät. Käsissä ja jaloissa verkkoa on suhteellisen vähän, koska en muutenkaan suunnitellut liikuttavani niitä juurikaan. Verkkojen säädön jälkeen tehdään deformereita ja säädetään parametrejä joita en ala tässä avaamaan sen kummemmin. Live2D cubismin youtubekanavalla on yksinkertaisia tutoriaaleja joissa selitetään ohjelman basic juttuja esimerkkeineen. Itse suurimmaksi osaksi kuitenkin seurasin, perus tutoriaalien lisäksi (koska niissä ei avattu kaikkea kovin yksityiskohtaisesti), Inkugaki VT :n tutoriaaleja jotka mielestäni olivat selkeitä ja selittivät asioita hyvin. 

Parametrejä ja deformereita

Meshien jälkeen siis laitettiin hahmon osat liikkumaan, näin yksinkertaisesti sanottuna (toisin sanottuna, jok'ikinen osa). 

Mielestäni hahmon riggaaminen loppuvaiheessa alkoi olla selkeästi helpompaa kun alkoi tajuamaan ohjelmaa enemmän, kuin verrattuna alkuun jossa tein asioita vain koska tutoriaali käski, ymmärtämättä että miksi jotain tehdään. Vaikka homma oli vähän työläs, tekisin tämän mielelläni uudestaan jos päätän joskus päivittää hahmoa. KesäNaakkahan hoitui oikeastaan niin, että säädin eri värit Kritalla ja poistin ponchon ja sen jälkeen vain toin hahmon Live2D:hen ja käytin samoja jo valmiita parametrejä kuin normi Naakassakin. Nyt myös ymmärrän vähän paremmin, että miten piirtää hahmo Kritassa niin ettei osia tarvitsisi korjailla Live2D:ssä (toisaalta suht helppoa siinäkin on säätää).

Lopuksi exporttasin hahmon (ja tietysti loin hahmon tekstuuri atlaksen) ja toin sen ohjelmaan. Omassa tapauksessani käytän ainakin toistaiseksi Vtube Studiota jonka voi ladata kännyköihin ja steamista ilmaiseksi. Vtube studiossa se hahmo sitten liikuttaa suutaan, räpsyttää silmiään jne samoin kun itse webkameran edessä.

Ylipäätään sanoisin, että jos kiinnostaa kokeilla, niin mitäänhän tässä ei menetä, koska kaikki kolme mainitsemaani ohjelmaa ovat ilmaisia (Live2D cubismissakin on ilmaisversio, mutta siitä en tiedä kuinka paljon vähemmän siinä saa säädettyä kuin pro versiossa). 

Mutta millainen on se valmis liikkuva versio? En jaksanut kuvailla videota tähän erikseen, joten vastauksen näkee meidän youtube kanavalta ! Sieltä näkyy myös siskoni hahmo joka on tehty Vroid studiolla (myöskin ilmainen ohjelma). Sitäkin kannattaa kokeilla jos tämä aihepiiri kiinnostaa. Oma hahmoni on kaksiulotteinen, mutta Vroid studiolla tehty on kolmiulotteinen (tokihan näissä on ulkonäöllisiä eroja). 

Ei mulla tässä muuta. Jos meni yli hilseen tämä aihe, niin ei hätää, niin meni mullakin aluksi :'D. Oli mulla aikomusta kirjoitella aiemminkin jostain, mutta loppujen lopuksi en sitten saanut aikaseksi, kun kiinnostusta ei ollut tarpeeksi sittenkään. Tämä aihe kuitenkin tuntui vihdoin semmoiselta, josta olisi kiva kirjoitella.



2 kommenttia:

  1. Kauhean homman olet nähnyt ja oli kyllä sen arvoista, todella siisti ja persoonallinen avatar :3 Toki alkuperäinenkin oli söpö, tuommoinen kissahuppu sopisi uudellekin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :D! Oli onneksi miellyttävä prosessi tehdä, niin ei haitannut työläisyys. Voi olla että huppukorvat tulevat joskus uudelleenkin, tykkäsin siitäkin designista.

      Poista